fredag 22 januari 2010

.:Fredag med mini tutorial:.

Välkommen hit! :) Fredag och allt! ;)
Tänkte att jag skulle slå till å bjussa på en liten tutorial helgen till ära. ;)
Så här kommer en liten mini-tutorial på hur man enkelt gör en distressruta och ett litet tips på hur man kan förvara dessa små dynor till sina distresser för både längre hållbarhet och lite bättre ordning.

Till att börja med, ta fram distresser och välj papper om du önskar ha några speciella (då är det lättare att matcha distressrutan med färgerna i de mönstrade papprena) Förvarinstips: Jag har tagit lite självhäftande kardborrband och klippt små bitar och satt den ”hårda” sidan på locket av distressdynan. (ca 1×1 cm) Sen för att den lilla skumgummidynan ska hålla bättre upptäckte jag att om man satte en bit ”mjuk” kardborre ovanpå den befintliga blå fästsidan så håller den formen extremt bra och får då längre livslängd:) Nu över till själva ”kladdandet”...
(stort tack till Tettiz som så snällt delat med sig av det suveräna förvaringstipset! ;)) 1.) Fäst skummgummidynan för vald distressfärg på ditt ”distresshandtag” (då mitt handtag är på rymmen har jag satt en bit kardborre på ett akrylblock) 2.) Ta fram vanligt post-it block och riv bort en smal kant på den klistriga sidan så att det fortfarande finns fästyta kvar att använda. Sätt ihop post-it lapparna så att de bildar en ”ram” runt ditt blivande motiv. 3.) Gnugga in färg i skumummidynan och börja sen stryka/gnugga in färgen i rutan i cirkelrörelser. Jobba utifrån och in. 4.) Jag har valt att jobba med flera olika färger, och tog då lite åt gången.

5.) Nu när jag använt två blå nyanser och en röd så är jag nöjd med mängden färg men jag tycker inte att de blandat ihop sig som jag önskat (se vid pilen) 6.) Istället för att gå på med mer färger så valde jag en ljus distress och la den ovanpå. Det gjorde att färgerna ”flöt ihop” till önskat resultat utan att det blev för mycket färg 7.) Dax att stämlpa. Stämpla innan du tar bort post-it lapparna om du vill att ramen ska bestå 8.) Man kan stämpla lager på lager i olika färger eller som jag gjort här, tex i rött och svart.


9.) När rutan känns ”klar” är det dags att ta bort post-it lapparna. Dra försiktigt loss dem en och en 10.) Resultat… 11.) jag ritade en tunn svart ram innanför färgkanten för att ytterligare markera den 12.) skär till papper till kortet, montera, dekorera efter önskemål och sen är det klart :)


Och såhär blev mitt kort. Ett vintrigt men varmt kort till någon alldeles speciell..
Hoppas att det inspirerat eller kanske att något tips kommer att komma till hands framöver.

Ha en Riktigt trevlig helg!
Kram Karin.

3 kommentarer:

ஜ Diana ஜ sa...

mycket intressant att läsa, men kunde du installerar i din blogg Google översättare, jag skriver bara till dig igenom det. http://translate.google.com

Nallebr.. sa...

wow såååå snyggt!! sååå himlans duktig du är!!

Malin sa...

Oh vilken bra tutorial, jag är så usel på att använda mina distresser. Nu måste jag testa...

01 09 10